Inhoud
De Renault Master handrem verlaging
Dit is misschien wel een van de onduidelijkste dingen waar ik tegenaan ben gelopen. Bijhet plaatsen van het draaiplateau van de bestuurdersstoel kwam ik erachter dat tijdens het draaien de stoel tegen de handrem aan kwam waardoor de stoel uiteindelijk niet omgedraaid kon worden.
Omdat veel “handige” mensen hier zelf oplossingen voor hebben bedacht en omdat ieder type bus m.b.t. de handrem toch wel kan verschillen vond ik het moeilijk hier een duidelijke handleiding over te vinden over hoe dit aan te pakken.
Hoe ga ik dit nou weer oplossen….
Ging vaker door mijn hoofd en heb hier zelfs nog een tiktok video over gemaakt en om hulp gevraagd op verschillende platforms.
Uiteindelijk via facebook in contact gekomen met iemand met “de” oplossing die ook nog uit te voeren is door een ICTer zoals ik!
De oplossing
Via de gouden tip kwam ik uit op een “ijzeren scharnier” speciaal voor de Renault Master waarmee ik de handrem naar beneden kon laten scharnieren en dit zou dan precies genoeg moeten zijn om de stoel eroverheen te kunnen laten draaien. De oplossing zag er ook nog zo uit dat ik dit uit kon voeren zonder al te veel moeite!
Geïnteresseerd in onderstaande oplossing, denk erover om een kopje koffie te doneren voor de gouden tip via onderstaande “Koffie” knop.
Webshop: https://audrioswivels.com/
Installatie
Het scharnier zoals hierboven laten zien past precies op de plek waar de handrem zit. Echter moeten er wel wat aanpassingen worden gedaan. De bestaande handrem moet namelijk aan dit bewegende frame worden bevestigd op precies dezelfde hoogte als het origineel.
*Ook hiervoor geld weer… check onderaan de pagina de installatie video, dat is duidelijker dan 1000 woorden!
1. Aanschaf extra handrem
Het is aan te raden om dit uit te voeren met een “tweede” handrem zodat je niet meteen het origineel sloopt wanneer er iets mis gaat.
2. Handrem aanpassen door te slijpen
Slijp van de aangeschafte handrem de bevestigingspunten waar de bouten doorheen moeten eraf. (deze zitten namelijk al op het scharnier).
3. Handrem boorgaten aftekenen
Zet de handrem nu op het scharnier en zet hem naast de “originele” handrem. Zorg er nu voor dat de handrem zodanig op het scharnier word bevestigd zodat de indeling van de handremkabel en het witte kabelsteuntje precies hetzelfde komt te zitten als het origineel. Dan hoef je verder niks aan de kabel te veranderen!
4. Originele handrem demonteren
De originele handrem is makkelijker te verwijderen dan je zou denken. Eerst haal je de 4 grote bouten eruit. Daarna kun je de remkabel losmaken door eerst het “vierkanten” beveiliging los te schuiven. Daarna kun je de kabel uit het gaatje halen. Er kan hier eigenlijk niks fout gaan en alles is makkelijk weer inelkaar te zetten.
Maak het kabeltje los en til vervolgens de handrem omhoog.