Inhoud
Wat is een Cirix-CT
Voordat we de Cirix-CT aansluiten, kort wat het is, en wat het te bieden heeft voor in een camper. Een Cirix-CT (Victron) is een slimme scheidingsrelais die ervoor zorgt dat de start- en huishoudaccu van een camper efficiënt worden opgeladen en ontladen. Het zorgt ervoor dat beide accu’s worden opgeladen door de dynamo wanneer de motor draait.
Maar voorkomt dat de huishoudaccu de startaccu leeg trekt wanneer de motor uitstaat.
Keuze Cirix-CT of Cirix-Li-CT
De Victron Cyrix-CT en de Cyrix-Li-CT zijn beide intelligente accukoppelaars, maar ze zijn ontworpen voor verschillende soorten batterijen en toepassingen. In de modernere bussen is ook vaak een “Slimme dynamo” aanwezig. Zorg er dus voor, dat je voordat je een van deze scheidingsrelais aanschaft je zeker weet of je bus is voorzien van een “Slimme dynamo”. En of je gebruik maakt van lithium accus.
Cirix-CT
De Cyrix-CT is ontworpen om twee accu’s te koppelen en te ontkoppelen op basis van hun spanningen, en kan worden gebruikt met verschillende typen accu’s, zoals loodzuur, AGM en gel-accu’s.
– Niet geschikt voor litium accus
– Niet geschikt voor bussen met een slimme dynamo
Cirix-Li-CT
De Cyrix-Li-CT is specifiek ontworpen voor gebruik met lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4) accu’s.
Benodigdheden
- Victron Cirix-CT relais
- Huishoudaccu
- Accu kabels
- kabelogen
- 2x Zekeringen 100a
- 2x zekeringhouders
- Gereedschap
- Eventueel een multimeter
Cirix-CT Aansluiten
Om te voorkomen dat je overladen word met een heleboel informatie die voor nu niet per se nodig is. Focust dit blog zich enkel op het aansluiten van de Cirix-CT voor het laden van je Camper accu tijdens het rijden in de bus.
De extra “Start assist” functie heb ik hierin weggelaten.
Sluit de Cirix-CT aan volgens bovenstaand schema. En zorg ervoor dat deze netjes vast zit, dicht in de buurt van de startaccu. Let er dus op dat je iets maakt waardoor de boel niet helemaal los onder de motorkap of in het accuvak zit. Je wil natuurlijk niet dat de (Rode +) bekabeling tegen het chassis aan komt!
Zie hieronder een foto van hoe ik dit heb opgelost door middel van een plankje in het accuvak waar de installatie op vast gemonteerd is.